تکرار کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing چیست و چرا مضر است؟
فضای اینترنت متفاوت از 20 سال گذشته است. تاکنون فکر کرده اید که طی این سالها چه سایت های بزرگی وجود داشته اند که دیگر از آنها خبری نیست! همین مسئله اهمیت تکرار کلمه کلیدی را نشان می دهد و همه ما را به یک پرسش مشترک می کشاند، اینکه براستی Keyword Stuffing چیست و چرا باید از آن اجتناب کرد.
هر کسی بین سال های 1387 تا 1392 زمان زیادی را در فضای وب گذارنده، به احتمال بالا از نقش تکرار کلمات کلیدی در بالا یا پایین آوردن رتبه بندی محتواها خبر دارد، اما این اقدام تا چه حد به نفع کاربر است. اگر نیازهای کاربران را رفع نمی کند پس نقش پر کردن کلمه کلیدی چیست؟ بیایید این بار در پاورسرور کمی به گذشته نگاه کنیم تا مرتکب گناه در آینده نشویم!
معنای دقیق تکرار کلیدواژه یا Keyword Stuffing چیست؟
اگر با سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه های مربوط به سئو مانند یواست کار کرده باشید، بعد از قسمت مربوط به نوشتن محتوا باید کلمه کلیدی اصلی را در کادر مربوط وارد کنید. مسئله اینجاست که هر اصطلاح نامناسبی را برای رتبه بندی درج نکنید!
به دوران قدیم اینترنت برگردیم! قبل از اینکه الگوریتم های جستجو به اندازه امروز هوشمند باشند و افراد می توانستند فقط با گذاشتن کلمات بی ربط در پست های خود در رتبه بندی موتورهای جستجو مانند گوگل قرار بگیرند. راستش در آن زمان گوگل و سایر موتورهای جستجو آنقدر پیچیده نبودند که اگر سایتی محتوایی با عنوان بهترین گوجه فرنگی سال با قیمت ارزان پست کرد، تشخیص دهد که شاید یک صفحه پارک شده تبلیغاتی بوده که اتفاقا قیمت مناسبی هم ندارد.
از آن زمان گوگل و سایر موتورهای جستجو با در نظر گرفتن سئو معنایی و جستجو در سایت ها، بسیار هوشمندانه عمل می کنند. البته در کلیت کار تفاوتی ایجاد نشده و می خواهید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید و هنوز ربات های خزنده میان میلیون ها سایت، محتوای مرتبط شما را پیدا خواهند کرد. با این تفاوت که حالا باید شما هم اقدامات خلاقانه و متفاوتی را انجام دهید.
چرا تکرار کلمه کلیدی به سایت آسیب می زند؟
از لحاظ فنی تکرار کلمات کلیدی اقدام مضری است، زیرا گوگل سایت شما را به خاطر این جریمه می کند و وب سایت را در صفحات نتایج جستجو نشان نمی دهد. البته بدترین سناریو هم امکان رخ دادن دارد؛ قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل و رتبه بندی نشدن محتواهای وب سایت در صفحه نتایج است.
از طرف دیگر تجربه کاربری دیگر عامل مهم برای عدم تکرار کلمه کلیدی است. خوانایی و هدف از ارائه مطلب بسیار با اهمیت است زیرا با وب سایت های مختلفی در حال رقابت هستید. باید تا حد امکان، مختصر و موجز باشید و وقت آنها را تلف نکنید.
سیاه کردن متن با تکرار کلمه کلیدی وقت کاربر را هدر می دهد، چراکه آنها به دنیال جستجوی اطلاعات خاص به وب سایت شما مراجعه کرده اند. پر کردن متن با کلمات کلیدی، این اطلاعات را مبهم نموده و اثر منفی بر محتوا می گذارد.
حتی اگر نوشته های شما به اندازه کافی مفید و جذاب باشد، پشت دیواری از عبارات بی معنی و زائد پنهان می شود. وقتی بیش از حد کلیدواژه را در یک پاراگراف به کار بندید، اثر کلامتان کاهش می یابد. اگر بازدیدکننده در نگاه اول با یک مرور و چند اسکرول، مسئله مورد نیاز خود را پیدا نکند به راحتی صفحه را ترک کرده و دوباره به گوگل مراجعه می نماید.
اگرچه شاید تبلیغات کلیک بیشتری بخورند و ترافیک بیشتری در ظاهر به سایت شما مراجعه کند اما نرخ پرش یا Bounce Rate به طرز فوق العاده ای بالا می رود که یک امتیاز منفی به حساب می آید. بنابراین کاربر سایت شما را زود ترک کرده و از گوگل برای حضور در صفحه اول نتایج کارت زرد دریافت می کنید.
چگونه از خطرات کیورد استافینگ Keyword Stuffing در امان بمانیم؟
علاوه بر پیروی از بهترین روش های معمول جهت بهینه سازی سایت، باید چندین دستورالعمل ساده را دنبال نمایید تا به آسیب های تکرار کلمه کلیدی دچار نشوید. این اقدامات بهبود وضعیت رتبه بندی سایت در صفحات نتایج جستجو کمک می کند.
محتوای جذاب و خلاقانه بنویسید!
بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این شرایط تولید محتوا جذاب و خلاقانه است، منظورمان مطلب مفیدی بوده که سوالات بازدیدکنندگان را پاسخ دهد! این قانون اول برای ایجاد محتوا در فضای وب است. بیش از هر چیز محتوایی تولید کنید که به سوالات افراد پاسخ دهد. اگر مطلب شما به خواندنی باشد، آنگاه تکرار کلمه کلیدی هم به صورت پراکنده و به اندازه در متن آزاردهنده نیست. کمی به الگوی جستجوی کاربران و سایت های پر ترافیک توجه کنید که چگونه پست های ارگانیک مفید منتشر می نمایند.
قدیمی ننویس!
صادقانه از انتظارات کاربران با شما سخن می گوییم! خوشبختانه افزونه یواست به شما یاری می رساند و معیارهای زیادی را در زبانه مختص خود گنجانده است. با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز در مورد وضعیت معیارهای مختلف راهنمایی می کند.
در حالی که تمام المان های سئو را باید برای پست خود در نظر بگیرید، به طور خاص دو پارامتر تراکم کلمه کلیدی و توزیع آن اهمیت زیادی در تکرار کلمه کلیدی دارند. تراکم کلید واژه به تعداد استفاده از آن اشاره دارد که در صورت استفاده بیش از حد، یواست به شما اخطار می دهد. این تراکم بر اساس فرمول چگالی و تعداد کلمات محتوا عمل می کند و مقدار مورد نیاز را به شما اطلاع می دهد.
امیدواریم که مطلب تکرار کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing چیست رضایت شما را به همراه داشته باشد. وبلاگ پاورسرور سرشار از مطالب آموزشی متنوع در مورد توسعه وب سایت شماست، پس حتما سری به بخش های مختلف آن بزنید.