گوگل ادوردز چیست و چه کاربردی دارد؟
گوگل ادز (Google Ads) که قبلاً نام آن گوگل ادوردز (Google AdWords) بوده و با این نام هم شناخته می شود در واقع سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است.
گوگل ادز به نوعی یک شبکه پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) می باشد که از طریق آن می توانید تبلیغ سایت خود را در میان نتایج موتور جستجوی گوگل و همچنین دیگر سایت های پارتنر گوگل نمایش دهید.
این سیستم تبلیغاتی در سال 2000 کمی بعد از راه اندازی موتور جستجوی گوگل به آن اضافه شد.
به زبان ساده، گوگل ادز سیستم تبلیغات در گوگل است!
در این سیستم، گوگل در قبال دریافت هزینه که بر اساس یک الگوریتم خاص محاسبه می شود، به شما این امکان را می دهد که به تبلیغ کالا یا خدمات سایت خود بپردازید.
چرا از گوگل ادز استفاده کنیم؟
امروزه همه به دنبال افزایش مشتریان و یا افزایش بازدید کنندگان وبسایت خود هستند.
یکی از راه های انجام این کار استفاده از سرویس گوگل ادز است.
اگر چه گوگل ادز در حال حاضر بزرگترین سیستم تبلیغات اینترنتی در دنیا است، اما همچنان تعداد زیادی از فعالین حاضر در کسب و کارهای اینترنتی از آن استفاده نمی کنند.
این موضوع نه تنها باعث شده است تا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خود را از دست بدهند؛ بلکه به رقبای خود فرصت برتری داده اند.
آموزش گوگل ادز و اجزای آن
سیستم تبلیغات گوگل که با نام Google Ads بین کاربران شناخته میشود و در گذشته نه چندان دور Google Adwords نام داشت، یکی از روش های مارکتینگ دیجیتال کسب و کارها و بازاریابی آنلاین آنها بدون صرف زمان و سرمایه گذاری بلند مدت میباشد.
برای راه اندازی یک کمپین تبلیغات گوگل ادز بایستی با اصطلاحات و قواعد و مفاهیم اصلی گوگل ادز آشنا شوید:
اکانت گوگل ادز (Google Ads Account)
برای راه اندازی یک کمپین گوگل ادز اولین چیزی که نیاز دارید ساختن یک اکانت (account) در پنل گوگل Ads است.
کمپین های تبلیغاتی شما در داخل این اکانت ها تعریف و ران میشود.
در گوگل ادز این امکان وجود دارد که اکانت های مختلف را نیز با یک ایمیل، مدیریت نمایید که به آن یک دسترسی MCC (My Client Center) نیز میگویند.
کمپین گوگل ادر (Google Ads Campaign)
کمپین های تبلیغات گوگل ادز را در داخل account ها تعریف میکنند.
هر کمپین در تبلیغات کلیکی گوگل نیز از یک یا چند گروه تبلیغ یا ad group تشکیل شده است که تبلیغات (ads) و کلمات کلیدی آنها در داخل این گروه های تبلیغاتی اضافه میشوند.
گروه تبلیغ (Ad Group) در گوگل ادز
گروه های تبلیغ برای مدیریت بهتر کمپین ها در نظر گرفته شده اند و با استفاده از آنها می توانید دسته های مختلف خدمات یا محصولات خود را در قالب چند ad group ، گروه بندی نمایید و برای هر گروه هم کلیدواژه، متن تبلیغ و لندینگ پیج مجزا در نظر بگیرید.
متن تبلیغ (Ad) در تبلیغات گوگل ادز
آگهی ها و تبلیغاتی که در ad group های کمپین ها ایجاد میکنیم شامل بخش های مختلفی هستند که نوع و تعداد آنها بسته به نوع آگهی متفاوت میباشد.
اما در حالت کلی عنوان و تیتر هر آگهی از 3 هدینگ یا عنوان 30 کاراکتری تشکیل شده است که بایستی آنها را به دلخواه وارد نمایید. این Heading ها در قسمت title آگهی نمایش داده خواهند شد.
پس از عنوان گوگل ادز نوبت به توضیحات آن که در زیر title می آید و به آن دیسکریپشن (description) یا خط توضیحات میگویند، میرسد.
برای هر متن تبلیغ نیز دو description با ظرفیت 90 کاراکتر در اختیار شماست تا توضیحات کوتاهی را درباره آگهی خود در آن وارد نمایید.
کلیدواژه گوگل ادز (Google Ads Keywords)
تعداد کلمات کلیدی آگهی های گوگل ادز محدودیت ندارند و میتوانید هر چند کلمه که بخواهید برای یک تبلیغ در گوگل تعریف نمایید. اما انتخاب این کلمات کلیدی در هزینه تبلیغات شما و نیز در نمایش آن نیز تاثیر مستقیمی دارد.
کلمات کلیدی کمپین های تبلیغاتی کلیکی باید کلماتی هدفمند و مرتبط با سرچ های مشتریان نهایی شما باشند تا بتوانید از هزینه ارزی که در تبلیغات گوگل ادز میکنید نهایت درآمد را برای کسب و کار خود به همراه داشته باشید.
افزونه های گوگل ادز (Google Ad Extensions)
گوگل این امکان را برای کاربران سرویس تبلیغاتی خود فراهم کرده است که با استفاده از افزونه یا اکستنشن ها بتوانند اطلاعات بیشتری از قبیل شماره تماس، تخفیف، فرم تماس، موقعیت مکانی کسب و کار، لینک های داخلی و… را در متن تبلیغ به مشتریان خود نمایش دهند و از طریق آنها بازخورد بهتری را از تبلیغات خود کسب کنند.
ارزیابی و بررسی گوگل ادز
پس از ایجاد هر تبلیغ در گوگل ادز میتوانید ارزیابی کلی ای را از کیفیت تبلیغ خود دریافت نمایید که راهنمایی بسیار خوبی برای بهینه کردن تبلیغات شما میباشد.
این ارزیابی های گوگل در واقع قدرت ad و آگهی شما را میسنجد تا به شما در ارتقا آگهی خود و برنده شده در مزایده های تبلیغات گوگل ادز در بین رقبای خود کمک کند.
آشنایی بیشتر با گوگل ادز
همانطور که می دانید تبلیغات یکی از مهمترین اصول پیشرفت هر کسب و کاری است.
قرار داشتن در معرض دید مشتریان و افرادی که به کسب و کار شما نیاز دارند به شما این امکان را می دهد تا خدمات و محصولات خود را برای افراد بیشتری به نمایش بگذارید و در نتیجه فروش خود را افزایش دهید.
در حال حاضر گوگل پر بازدیدترین وبسایت در جهان است. رتبه یک الکسا و بیش از 42 میلیارد بازدید در هر ماه نشان دهنده میزان اهمیت این موضوع است.
اگر می خواهید همه در مورد شرکت یا کسب و کار آنلاین شما اطلاعاتی داشته باشند، یکی از بهترین راه حل ها برای شما تبلیغ در گوگل خواهد بود.
گوگل ادز این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که تبلیغات خود را در صفحه اول و در میان دیگر نتایج (بالا و پایین صفحه) قرار دهید.
به صورت کلی پس از جستجوی عبارتی در گوگل دو نوع نتایج در آن مشاهده میشود: 1- نتایج ارگانیگ و 2- نتایج تبلیغاتی.
نتایجی که براساس آن به گوگل هزینه پرداخت شده عموما در چهار رتبه بالا و پایین صفحه نمایش دارند و نتایج ارگانیک در میان این موارد.
آمارها نشان می دهد که بیشترین تعداد کلیک بر روی 4 یا 5 نتیجه اول گوگل صورت می گیرد.
به این ترتیب با نمایش تبلیغ سایت شما در میان نتایج گوگل، تعداد مشتریان و بازدیدکننده های وب سایت شما در مدت زمان کمی رشد چشمگیری خواهد داشت، البته در صورتی که تبلیغ به صورت بهینه فعال شود.
همانطور که گفته شد گوگل ادز به عنوان یک شبکه پرداخت به ازای هر کلیک یا (PPC) شناخته می شود و از این طریق تبلیغ کنندگان می توانند تبلیغات خود را به کاربران مورد نظر خود ارائه کنند.
گوگل این تبلیغات را بر اساس کلمه کلیدی که کاربران جستجو می کنند به کاربران مورد نظر ارائه می کند.
زمانی که کاربران بر روی این تبلیغات کلیک می کنند گوگل کار خود را انجام داده و هزینه ورود این بازدید کننده را دریافت می کند.
گوگل ادز چگونه کار می کند؟
اولین موردی که باید در مورد نحوه کار گوگل ادز بدانید سیستم مزایده آن است.
سیستم مزایده گوگل ادز در واقع تعیین کننده قیمت هر کلیک و جایگاه نمایش تبلیغ است.
باید قبول کنیم که 75 درصد از کاربران هرگز فراتر از صفحه اول گوگل نمی روند.
از طرفی بیشتر کاربران یکی از 4 گزینه اول نتایج را انتخاب می کنند به همین دلیل همه تلاش می کنند تا در بین گزینه های اول صفحه اول قرار بگیرند و تمایل دارند تبلیغ آن ها در این جایگاه ها نمایش داشته باشد.
جایگاه تبلیغ یا Ad rank چگونه تعیین میشود؟
منظور از رتبه تبلیغ در تبلیغات گوگل، جایگاه نمایش آن نسبت به سایر تبلیغات میباشد.
برای مثال در صورتی که برای یک کلمه کلیدی خاص چندین سایت تبلیغات گوگل را فعال کرده باشند، رقابتی بین آنها برای نمایش تبلیغات این سایت ها در google ads شکل میگیرد.
گوگل به ناچار مجبور است تا در چنین شرایطی نوعی اولویت بندی و مزایده را برای نمایش تبلیغات خود ایجاد نماید.
فرمول محاسبه Ad rank چیست؟
Ad rank هر تبلیغ گوگل ادز از ترکیب دو پارامترهزینه کلیک و نمره کیفیت محاسبه میشود. فرمول محاسبه رتبه تبلیغ را در ادامه مشاهده مینمایید:
Ad rank = CPC( Bid) * Quality Score
مزایده گوگل ادز چیست؟
گوگل ادز با برگزاری مزایده ها تعیین می کند که هر جایگاه تبلیغاتی مختص چه سایتی است. به طور کلی با جستجوی هر کلمه کلیدی مزایده خاصی بین تبلیغ های گوگل برگزار می شود. کسانی که خواستار تبلیغ بر اساس یک کلمه کلیدی مشترک هستند، هزینه مورد نظر خود را به گوگل اعلام می کنند.
سپس کسی که بیشترین امتیاز را از دید گوگل داشته باشد، جایگاه شماره یک یا بالاترین نتیجه را برای نمایش تبلیغ خود به دست خواهد آورد.
به همین ترتیب رتبه دوم و رتبه های بعدی نیز در اختیار کسی قرار خواهد گرفت که امتیاز کمتری نسبت به نفر قبل کسب کرده باشد.
عوامل موثر در جایگاه و رتبه تبلیغات گوگل
فاکتورهای مختلفی مانند هزینه تبلیغات، رقابت کلمه کلیدی و درجه سختی آن،نمره کیفیت کلمه کلیدی نسبت به صفحه لندینگ ، بر روی جایگاه نمایش تبلیغ گوگل ادز شما اثرگذار است که در ادامه به آنها پرداخته ایم.
هزینه تبلیغ در گوگل ادز
همانطور که قبلا توضیح داده شد شما تنها زمانی هزینه ای به گوگل پرداخت می کنید که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک کنند.
بعد از عضویت و ساخت اکانت گوگل ادز که به صورت رایگان است، شما باید یک کمپین برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود ایجاد کنید.
سپس می توانید هزینه کلیک پیشنهادی خود را به گوگل اعلام کنید.
هزینه تبلیغات در گوگل ادز فعلی که همان گوگل ادوردز سابق میباشد، شامل دو پارامتر و متغیر میباشد که باید خودتان آن را انتخاب و به گوگل اعلام نمایید:
1 – هزینه هر کلیک روی تبلیغ شما که CPC ( cost per click) یا اصطلاحا bid نامیده میشود.
2 – حداکثر هزینه ای که روزانه برای تبلیغات خود در نظر میگیرید که همان بودجه روزانه تبلیغ یا budget.
انتخاب میزان درست برای هزینه کلیک و بودجه روزانه در تبلیغات PPC گوگل ادز کار ساده ای به نظر میرسد اما بسیار حساس و مهم و نیازمند تجربه و تخصص بالا در این زمینه است.
کارشناسانی که مانند کارشناسان برتینا به صورت تخصصی در زمینه فعال سازی گوگل ادز وکمپین تبلیغات گوگل فعالیت میکنند ، با تجربه ای که از سایت های مختلف و نحوه رفتار گوگل با آنها برای نمایش تبلیغاتشان دارند میتوانند حداقل هزینه ممکن را برای بهینه سازی کمپین تبلیغ گوگل ادز شما انتخاب نمایند.
بودجه روزانه وابستگی کامل به بودجه کارفرما و برنامه های دیجیتال مارکتینگ کسب و کار دارد که البته گاها در نمایش تبلیغات توسط گوگل نیز تاثیرگذار است و نباید خیلی پایین باشد.
اما هزینه کلیک یکی از مهمترین قسمت های تبلیغ گوگل برای اولویت بندی و تعداد نمایش آن میباشد.
نمره کیفیت کلمه کلیدی یا همان Quality score گوگل ادز
گوگل ادز نرخ تبلیغات برای هر کلمه کلیدی را بر اساس مزایده هایی که برای آن کلمه برگزار می شود ، و در واقع رقابت روی آن کلمه تعیین می کند.
یعنی تعداد رقبا برای یک کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی آن ها در کنار تعدادی آیتم دیگر در نهایت تعیین کننده قیمت هر کلیک تبلیغات در صفحه اول گوگل است.
توجه داشته باشید علاوه بر سیستم مزایده آیتم هایی همچون نمره کیفیت کلمه کلیدی و رقابت در تعیین هزینه کلیک آن کلمه نیز حائز اهمیت می باشد.
هر چه نمره کیفیت کلمه کلیدی بالاتر باشد؛ گوگل هزینه ی کمتری برای نمایش آن کلمه کلیدی کسر خواهد کرد.
استفاده از کلیدواژه ها در متن تبلیغ، سرعت بالا و ریسپانسو بودن سایت، استفاده از کلمه کلیدی در متاتگ ها و در نهایت نسبت کلیک به نمایش تبلیغ (CTR) بر کسب نمره کیفیت بالاتر تاثیر گذار خواهد بود.
رقابت روی کلمه کلیدی یا popularity تبلیغ
رقابت نیز آیتم دیگر تاثیر گذار بر روی هزینه کلیک است به صورتی که هزینه های تنظیم شده توسط رقبا برای نمایش کلیدواژه توسط گوگل به عنوان یک فاکتور شناسایی شده و بر روی هزینه کلیک شما نیز تاثیر می گذارد.
ارتباط صفحه و سایت با کلمه کلیدی
گوگل با استفاده از الگوریتم های خود و آنالیز سایت شما نسبت به کلمه کلیدی که در کمپین خود انتخاب کرده اید، امتیازی را برای سایت شما در نظر میگیرد.
در زمان پرداخت هزینه هر کلیک، نمره کیفیت بالاتر سبب خواهد شد که میزان هزینه کلیک کسر شده کاهش پیدا کند و اگر شما از کلمه کلیدی مرتبط با سایت خود استفاده نکنید باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید.
استراتژی کمپین تبلیغات در گوگل
گوگل ادز زمانی به شما کمک خواهد کرد که بهترین استراتژی را در کمپین تبلیغاتی خود اتخاذ کنید.
در صورت آشنایی کامل با روش ها و استراتژی های مختلف و استفاده درست و به جا از تبلیغات گوگل قادر خواهید بود هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش دهید و سبب افزایش بازدید از وب سایت خود شوید.
دقت کنید که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پر تکرار در سایت شما بسیار مهم است.
سرمایه گذاری شما در این سرویس تبلیغاتی زمانی به نتیجه خواهد رسید که سایت شما دقیقا همان چیزی باشد که کاربران با جستجوی کلمه کلیدی خاص به دنبال آن هستند.