هاست فروشگاهی
هاست فروشگاهی چیست ؟
از سال 2017 تا کنون، مردم جهان بیش از 2.3 میلیارد دلار به صورت آنلاین محصولات مختلف خریداری کرده اند، و پیش بینی شده است که در سالهای آتی نیز این روند ادامه داشته باشد. یکی از سودآور ترین گزینه هایی که به ذهن کارآفرینان می رسد، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است.
در ایران نیز فروشگاه های اینترنتی، محبوبیت زیادی در سالهای اخیر پیدا کرده اند، به طوری که این روزها اکثر افراد برای خرید هر محصولی ابتدا سایتهای فروشگاه اینترنتی را بررسی می کنند.
به لطف اینترنت و قابلیت های بی نظیرش، دیگر نیازی نیست که نگران مکان فیزیکی مثل یک مغازه یا استخدام فروشنده های 24 ساعته فعال باشیم. برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی تنها به محصولات با کیفیت و یک سایت فروشگاهی نیاز داریم.
برای کسب و کارهای اینترنتی، یکی از مهمترین فاکتورها، انتخاب هاست است. برای اینکه یک سایت فروشگاهی خوب داشته باشیم، باید یک هاست قوی و مناسب سایت فروشگاهی انتخاب کنیم تا به صورت شبانه روزی آنلاین بوده و محصولاتمان را در معرض دید قرار دهیم.
با خرید هاست فروشگاهی، ما عملاً اجازه استفاده از یک سرور یا بخشی از آن را از شرکتی می گیریم که در بهینه سازی، ایمن سازی و نگهداری سرورها سالها تجربه دارد. هاست فروشگاهی، ویژگی های خاصی را همراه با یک پلن ارائه می دهد، از جمله SSL رایگان، درگاه پرداخت آنلاین، امنیت بیشتر، یا مقیاس پذیری و ارتقا هنگام مواجه با ترافیک بالا.
ممکن است این نوع هاست ها با عنوان هاست ووکامرس نیز ارائه شوند، که عملاً تمام ویژگی های یک هاست فروشگاهی را دارند، با این تفاوت که برای وردپرس بهینه شده اند.
یک سایت فروشگاه اینترنتی باید دارای ویژگی های زیر باشد:
- دسترسی در تمام ساعات شبانه روز، بدون توجه به حجم ترافیک
- فرآیندهای پرداخت یکپارچه و بدون وقفه
- عملکرد فوق العاده سریع
- محافظت از داده های مشتریان
انواع هاست فروشگاهی
چند نوع مختلف از هاست وجود دارد که می توانند برای میزبانی یک سایت فروشگاه اینترنتی نیز مورد استفاده قرار گیرند. تفاوت در نصب و راه اندازی سرور و منابع سخت افزاری آنها است.
هاست اشتراکی، کم هزینه ترین گزینه است، که برای استارت آپ ها و اشخاصی مناسب است که تازه قصد راه اندازی یک سایت اینترنتی را دارند. اغلب، این نوع هاست ها بسیار ارزان هستند، ولی نمی توان انتظار سرعت بالایی را از آنها داشت، چراکه باید یک فضای مشخص از سرور را با سایت های دیگر به اشتراک بگذارید. هاست اشتراکی برای سایت های فروشگاه اینترنتی توصیه نمی شود، مگر اینکه چاره دیگری جز این نداشته باشید.
سرور مجازی، حالتی از میزبانی است که در واقع شما بخشی از یک سرور را به طور اختصاصی در اختیار می گیرید، یعنی منابع آن بخش از سرور، به طور کامل و اختصاصی برای میزبانی سایت شما مصرف می شوند. بنابراین برای میزبانی یک سایت فروشگاهی، VPS نسبت به هاست اشتراکی گزینه بسیار بهتری است.
سرور اختصاصی، بهترین گزینه است؛ که به شما فضای اختصاصی کامل خواهد داد، یعنی یک سرور فیزیکی اختصاصی. البته هزینه آن از سایر حالت ها بیشتر است، اما برای میزبانی فروشگاه اینترنتی عالی است.
هاست ابری نیز یک راهکار محبوب و متداول است که مقیاس پذیری بالایی دارد، به طوری که هر زمانی می توان منابع را افزایش یا کاهش داد. این گزینه نیز برای استارت آپ ها و فروشگاه های در حال رشد، مناسب تر است و هزینه ای پایین تری دارد.
دو حالت دیگر در میزبانی وب وجود دارد: هاست مدیریت شده و مدیریت نشده.
هاست مدیریت نشده، مسلماً ارزان تر است، ولی باید خودتان تمام امور مربوط به راه اندازی سرور، کانفیگ کردن، برقراری امنیت و غیره را برعهده بگیرید. در حالی که، در هاست مدیریت شده، تمام امور تحت پوشش شرکت ارائه دهنده خواهد بود. از جمله، پیکربندی، نگهداری از سرور، بروزرسانی و برقراری امنیت.
هاست مناسب فروشگاه اینترنتی ( Ecommerce )
بهترین هاست برای سایت فروشگاه اینترنتی، باید هاستی باشد که توانایی مدیریت پیک های ترافیکی متعدد هنگام رویدادها و کمپین های فروش، توانایی کاهش و مقابله با نفوذهای امنیتی جهت دسترسی به اطلاعات کارت های اعتباری مشتریان و قابلیت ارائه داده های تحلیلی حول رفتار کاربران را داشته باشد.
علاوه بر موارد بالا یک هاست فروشگاهی باید چند ویژگی مهم داشته باشد، از جمله:
-
عملکرد بالا
برای میزبانی یک سایت فروشگاهی باید به دنبال هاستی باشیم که بهترین عملکرد، بالاترین سرعت و بالاترین قابلیت اطمینان را داشته باشد. 57% از مشتریان بعد از تأخیر 3 ثانیه ای یک سایت، آن را ترک می کنند، و 80% آنها دیگر بر نمی گردند. این یعنی از دست دادن یک پتانسیل فروش بزرگ.
مشکل هاست اشتراکی معمولی در این است که سرعتش پایین تر و میزان downtime آن بالاتر است؛ که برای هر وب سایت فروشگاهی امری غیر قابل قبول است. بنابراین بهتر است هاستی را انتخاب کنیم که مانیتورینگ عملکرد و آپ تایم بالایی داشته باشد.
-
پهنای باند و فضای دیسک
سایت های Ecommerce به فضای دیسک زیادی نیاز دارد و اغلب با ترافیک بیشتری نسبت به سایت های دیگر مواجه می شوند. برای مثال، تصاویر یکی از اصلی ترین اجزای طراحی سایت هستند، بخصوص برای یک سایت فروشگاهی که باید تصاویر زیادی را با رزولوشن بالا بارگذاری کنیم. بنابراین بهتر است هاستی را انتخاب کنیم که منابع کافی در اختیارمان بگذارد.
-
پشتیبانی از ووکامرس
اگر بخواهیم فروشگاه مان را با وردپرس ایجاد کنیم، بهترین گزینه استفاده از فروشگاه ساز ووکامرس است. مشکل اینجاست که تمام هاست ها با این افزونه سازگاری نداشته و ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم. پس بهتر است به دنبال هاستی باشیم که از ووکامرس نیز بخوبی پشتیبانی کند.
از کجا هاست فروشگاهی بخریم ؟
هنگام خرید یا سفارش هاست فروشگاهی، بهتر است به چند فاکتور توجه کنیم تا یک ارائه دهنده مناسب را برای میزبانی از سایتمان انتخاب کنیم:
-
امنیت
هر کسب و کاری بر اعتماد مشتری تکیه می کند، در واقع زمانی که یک مشتری اطلاعات حساس بانکی خود را در اختیار ما می گذارد، به ما اعتماد کرده است. مخصوصاً با وجود هکرهایی که در دنیای وب وجود دارند، این ریسک بالاتر نیز رفته است.
بنابراین باید برقراری امنیت و محافظت از اطلاعات مشتریان، اولویت اصلی ما باشد. چراکه این محافظت، هم مسئولیت ما ( به عنوان صاحب کسب و کار ) است و هم کوچکترین نفوذی در اطلاعات، می تواند تصویر برندمان را کاملاً تخریب کند.
در نتیجه باید میزبانی را انتخاب کنیم که برای محافظت از سایت ما و جلوگیری از حملات، راهکاری مناسب در نظر گرفته باشد، مثل نرم افزارهای امنیتی یا فایروال ها، waf اختصاصی و … . علاوه بر این، گواهی SSL نیز یکی از مهمترین فاکتورهای امنیتی برای سایت های فروشگاهی است که می تواند توسط شرکت میزبان، ارائه شود.
-
آپ تایم
از آنجایی که سایت ما منبع اصلی فروش محصولاتمان است، کوتاه ترین زمان DOWN شدن آن می تواند به ما ضررهای مالی زیادی وارد کند. بنابراین، یکی از فاکتورهای مهم دیگر هنگام انتخاب ارائه دهنده، میزان پایداری و ثبات سرورهای آنهاست.
عبارتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، uptime است، که بهترین حالت آن 99.99 درصد است، چراکه آپ تایم 100 درصد به ندرت توسط شرکت ها ارائه می شود.
-
خدمات مشتری
هر دقیقه ای که سایت ما از کار بیافتد و برای آن راه حلی نداشته باشیم، می تواند سود ما را کاهش دهد. هر زمان که با مشکلی روبرو می شویم، باید به یک پشتیبان مراجعه کنیم. یک ارائه دهنده هاست فروشگاهی خوب، پشتیبانی از مشتری 24/7 را تضمین می کند، تا بتوانید در زمان نیاز به آنها مراجعه کنید.
برای تست کیفیت خدمات پشتیبانی یک میزبان، می توانیم روشهای مختلف یا راه های ارتباطی آنها، از جمله تیکت، پیام از طریق شبکه های اجتماعی، چت آنلاین، تماس تلفنی و غیره را در نظر بگیریم. یا با مشتریان آنها ارتباط برقرار کرده و کیفیت پشتیبانی شرکت هاستینگ آنها را جویا شویم.
-
بک آپ گیری
ممکن است ساخت و مدیریت یک فروشگاه آنلاین کار آسانی به نظر آید، اما اگر یک بخش به مشکل خورد چه، اگر ادمین سایت ناخواسته چیزی را خراب کرد چه؟ در این لحظه تنها بک آپ ها هستند که می توانند ما را نجات دهند.
در یک سایت فروشگاهی، داده های مهمی نظیر اطلاعات محصولات، مشتریان، سفارش ها و غیره وجود دارد که از دست دادن آنها می تواند آسیب هایی جدی به کسب و کار آنلاین ما وارد کند؛ پس بهترین راهکار این است که از شرکتی هاست تهیه کنیم که به صورت روزانه از سایت فروشگاهی ما بک آپ تهیه کند.