پیج رنک گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه بندی سایت دارد؟
شاید فکر کنید که پیج رنک گوگل مفهومی منسوخ شده به نظر برسد. بسیاری از پارامترهای موثر بر وضعیت رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو به صورت واضحی نشان داده نمی شوند اما این پارامتر در تفکیک سایت های مختلف از هم موثر است.
از آنجایی که در پشت صحنه اتفاقاتی در حال رخ دادن می باشد، آشنایی با پیج رنک PageRank اقدام هوشمندانه ای به حساب می آید. ما در پاورسرور توضیح خواهیم داد که Google PageRank چیست و نحوه کار با آن چگونه است. البته در مورد اثر آن روی سئو سایت هم نکاتی را بیان می کنیم تا در ادامه راه به شما کمک نماید.
پیج رنک گوگل چیست؟
پیج رنک برای اولین بار در سال 1997 توسط بنیانگذاران گوگل به نام های لری پیج و سرگی برین طراحی شد. این سیستم برای ارزیابی کیفیت و کمیت پیوندهای صفحات وب به وجود آمد، همچنین قادر به تعیین امتیاز صفحه بود. تئوری بر این اساس چیده شده که صفحات با ورودی زیاد مهمتر از سایرین هستند.
هر لینک ورودی به عنوان یک رای مثبت در نظر گرفته می شود. تاثیر لینک ورودی بر پیج رنک شما به مواردی مانند پیج رنک صفحه لینک دهنده، نوفالو بودن لینک ها و تعداد صفحات لینک شده وابسته است.
انگیزه ایجاد پیج رنک گوگل بهبود کیفیت و دقت موتورهای جستجو بود. در روزهای اول اینترنت، نتایج جستجو خیلی مرتبط با رفتار کاربران نبود. حتی یک ابزار با نام Google Toolbar PageRank برای مرورگرهای مختلف طراحی شد که نمره سایت را نشان می داد. این اقدامات باعث شد تا اقدامات متقلبانه ای مانند خرید و فروش بک لینک رواج پیدا کند. سرانجام گوگل این سرویس خود را به دلیل معایب آن متوقف کرد.
پیج رنک گوگل چگونه محاسبه می شود؟
پیج رنک بر اساس یک فرمول ریاضی محاسبه می گردد که از مقالات اصلی گوگل استخراج شده است:
PR(A) = (1‑d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
در این معادله، T1 تا Tn همه صفحاتی هستند که به آدرس A پیوند دارند. C نشان دهنده تعداد پیوند خروجی بوده و d یک ضریب ثابت میرایی می باشد که معمولا روی عدد 0.85 تنظیم می گردد.
به طور خلاصه، گوگل پیوندهای ورودی و خروجی پیج رنک هر صفحه پیوند را در نظر می گیرد. مثال رای در بالا به خوبی این سیستم را نشان میدهد. به طور کلی میزان لینک های ورودی به عنوان امتیاز در نظر گرفته می شود که در پیج رنک گوگل اثر فراوانی دارد. ساختارهای پیوند ورودی و خروجی در ارزش گذاری صفحات موثرند و قادر به بهبود موقعیت وب سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو SERP هستند.
بگذارید مثال بزنیم که صفحه A ده امتیاز پیج رنک جمع کرده است. با پیوند دادن به صفحه B، حداکثر مقدار یعنی 10 امتیاز منتقل می شود. با این حال، پیوند به پنج صفحه دیگر(داخلی یا خارجی) آن را کم ارزش می کند.
با این حال اگر مجبور به درج پیوندهای مختلف شدید، حتما از برچسب “rel = nofollow” استفاده نمایید تا اعتبار صفحات خود را حفظ نمایید.
چرا پیج رنک برای سئو اهمیت دارد؟
در حالی که الگوریتم دقیق رتبه بندی موتور جستجو ناشناخته مانده اما هنوز پیج رنک گوگل بر صفحات نتایج گوگل موثر است. بک لینک ها می توانند اعتبار دامنه را تقویت یا تضعیف کنند و بر نمره PageRank شما اثر بگذارند. بنابراین روش هایی مانند لینک سازی یا لینک بیلدینگ باید بخشی از استراتژی سئو باشد.
برخی از نکات مفید لینک سازی خارجی که از آنها میتوان برای بهبود پیج رنک گوگل استفاده کرد، شامل موارد زیر است:
- به دنبال بک لینک باکیفیت باشید. پیوند از یک صفحه معتبر می تواند ارزش زیادی برایتان به ارمغان بیاورد. انتشار مداوم مطالب با کیفیت بالا به عنوان میهمان در وب سایت های معتبر به شما کمک خواهد کرد.
- از درج پیوندهای خراب یا بریک لینک خودداری کنید. لینک های شکسته پیج رنک شما را پایین می آورند. اطمینان پیدا کنید که پیوندهای داخلی به خوبی کار می کنند.
- لینک سازی ارگانیک را به کار ببندید. محتوای جذاب که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، به طور طبیعی ورودی از بک لینک شما را افزایش می دهد. محتوای با تعداد کلمه مناسب، کلمات کلیدی استراتژیک و سایر اقدامات مفید سئو در پیج رنک گوگل اهمیت بالایی دارد.
- در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. تبلیغ برند شما در رسانه های اجتماعی فرصت های خوبی را برای بک لینک و اشتراک گذاری فراهم می کند.
- از ابزارهای بررسی بک لینک استفاده نمایید. بررسی منظم بک لینک ها به شما در پیدا کردن پیوندهای بی اعتبار و اسپم کمک می کند، در نتیجه سایت از آسیب حفظ خواهد شد.
پیوند داخلی به اثرگذاری هرچه بیشتر پیج رنک گوگل و سئو کمک می کند، بنابراین از قدرت محتوای خود غافل نشوید. این مسئله به Google یک ساختار از وب سایت شما می دهد تا بتواند روابط بین صفحات را به سهولت دریابد.
در پایان
در آخر سعی کنید که بیش از حد از لینک ها استفاده نکنید، چراکه گوگل آنها را به عنوان هرزنامه در نظر خواهد گرفت و در نتیجه وب سایت شما را جریمه نماید. در کل همیشه از یک استراتژی اخلاقی لینک سازی پیروی کنید تا به اهداف خود نزدیک شوید.
به طور مثال گوگل خیلی راحت پیوندهای خارجی بی ارتباط با سایت شما را تشخیص داده و ارزشی برای آن قائل نخواهد شد. تولید محتوای باکیفیت بالا که برای بازدیدکننده فایده دارد، بهترین راه برای نتیجه گرفتن در طولانی مدت است.
امیدواریم که مطلب پیج رنک گوگل چیست و تاثیر آن در رتبه بندی سایت مورد توجه شما قرار گرفته باشد. وبلاگ پاورسرور از مطالب متنوعی پر شده که به روند توسعه سایت شما کمک می کند.